Gemiddeld krijgt één op de drie kinderen te maken met groeipijn. De meest voorkomende plek is groeipijn in de benen. Groeipijn is pijn in de benen, zonder dat er een oorzaak, zoals een val, aan ten grondslag ligt. Het wordt groeipijn genoemd omdat kinderen in de groei zijn. Echter is nog niet bekend of de pijn in de benen nu echt te maken heeft met het groeien van het kind. De pijnklachten worden vaak ’s avonds en ’s nachts ervaren en komen het meest voor bij kinderen in de leeftijd van 3 t/m 5 en 9 t/m 12 jaar.

De symptomen zijn erg variërend, de pijn treed vaak op in bovenbenen, onderbenen en in de voeten. De pijn komt opeens en deze houdt een paar minuten aan en neemt dan weer af. Na een drukke dag kunnen kinderen vaker klagen over groeipijn.

Soms kan een overbelasting of irritatie van bijvoorbeeld de knie- of achillespees aan de groeipijn ten grondslag liggen. Laat de kinderfysiotherapeut hiervoor met je meekijken.

Wat kan helpen?

• Koelen met een natte doek
  • Warmte met een kruik of warme douche of bad
  • Massage van de pijnlijke plek
  • Het oprekken van de spieren
  • Even uit bed en staan of lopen
  • Ontspanningsoefeningen bij problemen met slapen
  • Eventueel paracetamol

Vaak neemt de groeipijn weer spontaan af na een paar weken of soms maanden. Soms ervaren kinderen een nieuwe periode van groeipijn. Na de leeftijd van 15 jaar komt groeipijn niet meer voor.

Bij twijfels of vragen meldt uw kind aan via onze website en laat de kinderfysiotherapeut meekijken en jullie adviseren.